Waarom?
Waarom? Video als medium De afgelopen jaren is er veel gebeurd op het gebied van media. Consumenten kregen op het web veel mogelijkheden om zelf informatie te publiceren. Na een start met “digitale steden” kwam informatie verspreiding steeds minder in handen van “persoonlijke” initiatieven. Grote media concerns gingen weer een dominante rol spelen. Overheden leggen de (vrije) nieuwsuitwisseling op het web steeds meer aan banden. Video op het web maakt bijna dezelfde ontwikkeling door. Opkomst van (snel) opgekochte initiatieven als You Tube geeft gebruikers nog de mogelijkheid om zelf materiaal te verspreiden. Het is afwachten wanneer consumptie weer de heersende ethiek wordt. Persoonlijk heb ik altijd gestreefd naar het bezitten van productiemiddelen, eerst zelf posters maken en verspreiden daarna met videocassettes je eigen programma rondbrengen door Rotterdam. Kleinschalig dus met een zeer beperkte uitstraling v.w.b. het veranderen van een aantal zeer onprettige aspecten van de samenleving. Eigen produktie middelen worden steeds goedkoper dus op zich is er geen vuiltje aan de lucht. Het probleem is echter dat er steeds minder geld mee kan worden verdient. Deels omdat met het democratiseren van het videomaken de kwaliteit vaak niet meer relevant gevonden wordt. Dit betekent dat mijn favoriete productiemiddel op termijn niet genoeg inkomsten zal opleveren. Je kan bij de pakken neer gaan zitten maar nog steeds is mijn motto “doen dan gebeurt er iets.”. Naast het inmiddels al weer 5 jaar bestaande Wijk TV ben ik dan ook een nieuw initiatief gestart het sociale network Dutch Culture. W. M . Wiegmann Mobiel: 06 542 686 94 Info: wimw@kw.nl |